Belangrijkste inzichten
1. Verschuiving naar digitale leervormen
Opvallend is de verwachte daling in klassikaal offline leren van 29% naar 24% en de stijging van online zelfstudie van 18% naar 23%. HR-professionals verwachten een groeiende waardering voor flexibele en toegankelijke digitale leervormen.
2. Meer waardering voor blended learning
Ook blended learning, een combinatie van zowel online als offline leren, maakt een stijging door van 4% naar 7%. Hieruit blijkt het belang van een veelzijdig leeraanbod.
3. Lichte daling in 'learning on the job'
De kleine daling in 'learning on the job' van 17% naar 16% kan wijzen op een verschuiving naar meer formele leertrajecten. Dit reflecteert mogelijk een behoefte aan duidelijk gestructureerde ontwikkelingspaden naast praktijkleren.
Hoe leren we in de toekomst?
HR-professionals verwachten een verschuiving naar online en gemengde leervormen, waarbij klassikaal offline leren minder dominant wordt. Kortom: een bredere acceptatie van technologie en de behoefte aan flexibiliteit.
KLASSIKAAL OFFLINE
van 29% naar 24%
Een behoorlijke daling in klassikaal offline leren.
KLASSIKAAL ONLINE
van 20% naar 22%
We zien een groeiende trend van online leren en de toegankelijkheid hiervan.
1-OP-1 LEREN
van 11% naar 9%
Dit kan wijzen op een grotere nadruk op zelfstandig leren en groepsgebaseerde leervormen.
ONLINE (ZELFSTUDIE)
van 18% naar 23%
Deze significante stijging suggereert dat zelfgericht leren en de flexibiliteit van zelfstudie meer geïntegreerd zullen worden in L&D-programma's.
LEARNING ON THE JOB
van 17% naar 16%
Iets minder learning on the job. Zien we hier een groeiende behoefte aan gestructureerde en formele leertrajecten?
BLENDED LEARNING
van 4% naar 7%
Een combinatie van zowel online als offline leermethoden wordt steeds meer gewaardeerd vanwege de veelzijdigheid en effectiviteit.
Leerfaciliteiten - Tevredenheid
is het (helemaal) eens met de stelling: "Mijn organisatie biedt trainingen aan die binnen het bedrijf zelf zijn ontwikkeld."
is het (helemaal) eens met de stelling: "Ik kan als medewerker makkelijk zelf opleidingen en trainingen boeken."
is het (helemaal) eens met de stelling: "Bij ons mag ik als medewerker zelf bepalen wat, wanneer en hoe ik wil leren."
is het (helemaal) eens met de stelling: "Ik heb zelf al eens een training ontwikkeld voor mijn collega's."
Leerfaciliteiten: (zelfgemaakte) trainingen en eigen regie
Bijna twee derde van de organisaties maakt gebruik van zelfgemaakte trainingen. Daarnaast kan bijna de helft van de medewerkers eenvoudig zelf trainingen boeken. Een mooie combinatie.
Leerfaciliteiten: het trainingsaanbod
Bijna driekwart van de HR-professionals zegt dat hun leerprogramma makkelijk toegankelijk is voor medewerkers. Tegelijkertijd zegt meer dan de helft dat medewerkers te weinig gebruik maken van ontwikkelingsmogelijkheden. Waar zit de kink in de kabel?
Trainingsaanbod volgens HR-professionals:
is het volledig eens dat medewerkers zelf mogen bepalen wat, wanneer en hoe ze willen leren.
vindt dat hun leerprogramma gemakkelijk toegankelijk is voor de medewerkers.
geeft aan dat hun medewerkers actief communiceren en actie ondernemen over hun leer- en ontwikkelbehoeften.
meent dat hun medewerkers actief hun kennis delen met collega's.
Een meerderheid van 64% vindt dat medewerkers gemakkelijk zelf opleidingen en trainingen kunnen boeken.
vindt dat hun medewerkers te weinig gebruik maken van de leer- en ontwikkelmogelijkheden.
is van mening dat medewerkers onvoldoende eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling nemen.
verwacht van hun medewerkers dat zij ook hun vrije tijd gebruiken om zich te ontwikkelen.
is het niet eens met de stelling dat medewerkers moeten meebetalen aan een dure opleiding of training.
Welke leerhulpmiddelen gebruiken we?
Hoewel minstens een op de drie HR-professionals gebruikmaakt van leerhulpmiddelen, is dit aantal nog steeds aan de lage kant. Dit kan duiden op een gebrek aan budget of een managementteam dat het belang ervan niet inziet.
Learning tools volgens HR-professionals:
maakt gebruik van een online trainingsbibliotheek waar medewerkers online trainingen kunnen volgen.
gebruikt een Online Academy / Learning Experience Platform (LXP) als centrale leerplek om de ontwikkelmogelijkheden inzichtelijk te maken.
maakt gebruik van een Learning Management System (LMS) om alle leeractiviteiten te managen en te monitoren.
biedt werkplekondersteuning voor directe digitale assistentie op de werkplek (bijvoorbeeld via een app).
heeft een auteurstool om zelf leercontent te maken en bedrijfsspecifieke trainingen te ontwikkelen.
geeft aan niet te weten welke learning tools gebruikt worden.
gebruikt een andere vorm van learning tools die niet gespecificeerd is.
Medewerkers, leidinggevenden en leerhulpmiddelen
De online trainingsbibliotheek is veruit het populairste hulpmiddel onder medewerkers en leidinggevenden, gevolgd door het LMS. Opvallend is dat deze groep half zo vaak gebruik maakt van een digitale opleidingsintermediair in vergelijking met HR-professionals. Inkoop van het leeraanbod is dus nog vaak de verantwoordelijkheid van HR.
Tevredenheid over leerfaciliteiten onder medewerkers en leidinggevenden:
maakt gebruik van een Online Academy als centrale leerplek om ontwikkelmogelijkheden inzichtelijk te maken.
maakt gebruik van een online trainingsbibliotheek.
gebruikt een Learning Management System (LMS).
maakt gebruik van een digitale opleidingsintermediair/online marktplaats.
heeft werkplekondersteuning.
geeft aan geen gebruik te maken van learning tools.
heeft een auteurstool.
geeft een andere vorm van learning tools aan die niet gespecificeerd is.