Belangrijkste inzichten
Leren op eigen kracht of duwtje in de rug?
Jongere generaties verwachten van werkgevers dat ze hen stimuleren om te ontwikkelen. Millennials en Gen Z hebben tot bijna 20% meer behoefte aan stimulatie in vergelijking met hun babyboomer- en Gen X-collega’s.
Leren onder werktijd of in eigen tijd?
Jongere generaties op de werkvloer hebben meer behoefte om onder werktijd te leren in vergelijking met hun oudere collega’s. Deze wens van de jongsten op de werkvloer (Gen Z met 64%) staat in schril contrast met die van de oudsten (slechts 37%).
Belangrijker: digitale leermogelijkheden
Maar liefst vier keer zoveel Gen Z’ers vragen om digitale leermogelijkheden in vergelijking met babyboomers. Dit benadrukt het groeiende belang van online leerplatformen en technologische ontwikkelingen bij de ontwikkeling van medewerkers.
Stimulatie door de werkgever:
Babyboomers
Generatie X
Generatie Y/ Millennials
Generatie Z
Het belang dat generaties hechten aan stimulatie in hun persoonlijke ontwikkeling door hun werkgever.
Leren in eigen tijd of op werk?
Een duidelijke structuur en regelmaat in het aanbod van opleidingen en cursussen is een behoefte voor 22% van de babyboomers, 23% van Generatie X, 29% van Generatie Y/millennials en 43% van Generatie Z.
Leren in eigen tijd of op werk?
Een duidelijke structuur en regelmaat in het aanbod van opleidingen en cursussen is een behoefte voor 22% van de babyboomers, 23% van Generatie X, 29% van Generatie Y/millennials en 43% van Generatie Z.
De vier keer hogere vraag naar digitale leermogelijkheden door Gen Z in vergelijking met babyboomers, illustreert niet alleen een generatiekloof, maar ook een cruciale richting voor de toekomst van L&D-strategieën.
Prof. dr. Nick van Dam, Hoogleraar Nyenrode Business Universiteit en IE Business School Madrid.
Digitale leermogelijkheden
Met name jongere generaties hebben behoefte aan digitale leermogelijkheden zoals een online leerplatform of een online trainingsbibliotheek. Millenials en Gen Z’ers zijn opgegroeid met online en digitale hulpmiddelen en gebruiken deze ook graag voor hun ontwikkeling.
Babyboomers
Generatie X
Generatie Y/ Millennials
Generatie Z
25% van de babyboomers in leidinggevende posities denkt dat de medewerkers uit hun team meer gebruik zouden moeten maken van het budget voor leren en ontwikkelen. Dit gevoel neemt toe met de leeftijd van de leidinggevenden: 37% bij Generatie X, 47% bij Generatie Y/millennials en maar liefst 61% bij Generatie Z.
Geven medewerkers wel genoeg uit aan hun ontwikkeling?
Het enorme verschil tussen Babyboomer en Gen Z leidinggevenden laat zien dat de jongste generatie ontwikkeling hoog in het vaandel heeft. Bijna tweederde van deze groep vindt dat medewerkers in hun team meer gebruik zouden moeten maken van het budget.
Babyboomers
Generatie X
Generatie Y/ Millennials
Generatie Z
25% van de babyboomers in leidinggevende posities denkt dat de medewerkers uit hun team meer gebruik zouden moeten maken van het budget voor leren en ontwikkelen. Dit gevoel neemt toe met de leeftijd van de leidinggevenden: 37% bij Generatie X, 47% bij Generatie Y/millennials en maar liefst 61% bij Generatie Z.