Generatieverschillen

Leren en ontwikkelen per generatie: de verschillen

Binnen afdelingen en teams vinden grote generationele verschuivingen plaats. Oudere generaties gaan met pensioen en de jonge professionals van Gen Z maken hun opwachting. Maar wat zijn hun leervoorkeuren?

Ontdek resultaten

Belangrijkste inzichten

Leren op eigen kracht of duwtje in de rug?

Jongere generaties verwachten van werkgevers dat ze hen stimuleren om te ontwikkelen. Millennials en Gen Z hebben tot bijna 20% meer behoefte aan stimulatie in vergelijking met hun babyboomer- en Gen X-collega’s.

Leren onder werktijd of in eigen tijd?

Jongere generaties op de werkvloer hebben meer behoefte om onder werktijd te leren in vergelijking met hun oudere collega’s. Deze wens van de jongsten op de werkvloer (Gen Z met 64%) staat in schril contrast met die van de oudsten (slechts 37%).

Belangrijker: digitale leermogelijkheden

Maar liefst vier keer zoveel Gen Z’ers vragen om digitale leermogelijkheden in vergelijking met babyboomers. Dit benadrukt het groeiende belang van online leerplatformen en technologische ontwikkelingen bij de ontwikkeling van medewerkers.

Ontwikkelen op eigen kracht of met een duwtje in de rug?

De jongere generaties millennials (75%) en Gen Z (71%) vindt het belangrijk dat hun werkgever hen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling. Zij vinden deze stimulans vaker belangrijk dan babyboomers (57%) en Generatie X (59%).

Ontdek meer

Stimulatie door de werkgever:

0%

Babyboomers

0%

Generatie X

0%

Generatie Y/ Millennials

0%

Generatie Z

Het belang dat generaties hechten aan stimulatie in hun persoonlijke ontwikkeling door hun werkgever.

Leren in eigen tijd of op werk?

Een duidelijke structuur en regelmaat in het aanbod van opleidingen en cursussen is een behoefte voor 22% van de babyboomers, 23% van Generatie X, 29% van Generatie Y/millennials en 43% van Generatie Z.

Leren in eigen tijd of op werk?

Generatie Z heeft de grootste vraag naar studeren onder werktijd, met bijna driekwart van de ondervraagden. Het percentage neemt geleidelijk af naarmate de leeftijd stijgt, met het laagste percentage onder de Babyboomers.

Lees verder >>

Een duidelijke structuur en regelmaat in het aanbod van opleidingen en cursussen is een behoefte voor 22% van de babyboomers, 23% van Generatie X, 29% van Generatie Y/millennials en 43% van Generatie Z.

Generatie Z heeft de grootste vraag naar studeren onder werktijd, met bijna driekwart van de ondervraagden. Dit percentage neemt geleidelijk af naarmate de leeftijd stijgt.

Ontdek meer
%

Babyboomers

%

Generatie Y / Millennials

%

Generatie X

%

Generatie Z

De vier keer hogere vraag naar digitale leermogelijkheden door Gen Z in vergelijking met babyboomers, illustreert niet alleen een generatiekloof, maar ook een cruciale richting voor de toekomst van L&D-strategieën.

Prof. dr. Nick van Dam, Hoogleraar Nyenrode Business Universiteit en IE Business School Madrid.

Digitale leermogelijkheden

Met name jongere generaties hebben behoefte aan digitale leermogelijkheden zoals een online leerplatform of een online trainingsbibliotheek. Millenials en Gen Z’ers zijn opgegroeid met online en digitale hulpmiddelen en gebruiken deze ook graag voor hun ontwikkeling.

0%

Babyboomers

0%

Generatie X

0%

Generatie Y/ Millennials

0%

Generatie Z

Meer digitale leeraanbiedingen zijn een wens van 5% van de babyboomers, 9% van Generatie X, 8% van Generatie Y/millennials en 19% van Generatie Z.

Ontdek meer
0%

Babyboomers

0%

Generatie X

0%

Generatie Y/ Millennials

0%

Generatie Z

25% van de babyboomers in leidinggevende posities denkt dat de medewerkers uit hun team meer gebruik zouden moeten maken van het budget voor leren en ontwikkelen. Dit gevoel neemt toe met de leeftijd van de leidinggevenden: 37% bij Generatie X, 47% bij Generatie Y/millennials en maar liefst 61% bij Generatie Z.

Geven medewerkers wel genoeg uit aan hun ontwikkeling?

Het enorme verschil tussen babyboomer- en Gen Z-leidinggevenden laat zien dat de jongste generatie ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan.

Ontdek meer

Geven medewerkers wel genoeg uit aan hun ontwikkeling?

Het enorme verschil tussen Babyboomer en Gen Z leidinggevenden laat zien dat de jongste generatie ontwikkeling hoog in het vaandel heeft. Bijna tweederde van deze groep vindt dat medewerkers in hun team meer gebruik zouden moeten maken van het budget.

Lees verder >>
0%

Babyboomers

0%

Generatie X

0%

Generatie Y/ Millennials

0%

Generatie Z

25% van de babyboomers in leidinggevende posities denkt dat de medewerkers uit hun team meer gebruik zouden moeten maken van het budget voor leren en ontwikkelen. Dit gevoel neemt toe met de leeftijd van de leidinggevenden: 37% bij Generatie X, 47% bij Generatie Y/millennials en maar liefst 61% bij Generatie Z.

Kruip in de huid van de jongste generatie op de werkvloer: Generatie Z. Wat beweegt deze jonge professionals? En waar hebben zij behoefte aan? Ontdek in deze gids hoe je hen aantrekt en behoudt.

Bekijk how-to gids ↗

Lees alles over de opzet van het onderzoek

Bekijk het laatste hoofdstuk >>

Blijf voorop lopen in jouw vakgebied met de L&D-nieuwsbrief!

Schrijf je in ↗

Designed with your future in mind.

LinkedIn Instagram

www.studytube.nl