Belangrijkste inzichten
1. Meerderheid leert om baan beter te kunnen uitvoeren
Het is van groot belang om te begrijpen waarom medewerkers leren. Ontwikkelen om je werk (beter) te kunnen uitvoeren staat op 1. Maar bijna de helft leert ook 'omdat het leuk is'. Positief!
2. Tijd vinden voor leren is grootste uitdaging
Een cultuur van leren ontstaat niet vanzelf en er zijn genoeg drempels die zowel leidinggevenden als medewerkers ervaren. Tijd vinden voor leren bijvoorbeeld. Hoe zorg je ervoor dat je drempels weghaalt?
3. Bijna een derde nieuwe medewerkers stopt binnen een jaar
Een pijnlijk gegeven is het vroegtijdige vertrek van nieuwe medewerkers. Dit gebeurt helaas maar al te vaak: zonde! Wat zorgt er toch voor dat deze medewerkers binnen een jaar alweer genoeg hebben van een organisatie?
De motivatiefactoren bij leren en ontwikkelen
Redenen voor medewerkers om te leren en te ontwikkelen:
Om mijn huidige functie beter uit te kunnen oefenen.
Omdat ik het leuk vind.
Om voorbereid te zijn op de toekomst.
Om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Om bij te blijven met marktontwikkelingen.
Om een aantrekkelijke werknemer te blijven voor mijn huidige/een nieuwe werkgever.
Omdat mijn werkgever dat van mij vraagt.
Ik vind leren en ontwikkelen niet belangrijk.
Anders.
Het perspectief van leidinggevenden:
geeft aan dat het volgen van trainingen niet gekoppeld is aan de carrièrepaden van medewerkers, wat de grootste drempel vormt.
ervaart dat andere activiteiten of werkzaamheden prioriteit krijgen boven leren en ontwikkelen.
is zich niet bewust van belemmeringen die het leren en ontwikkelen in de weg staan.
wijst op andere specifieke problemen zoals moeite met het motiveren van medewerkers.
meent dat onbekendheid van medewerkers met beschikbare leerinhoud in de weg staat.
Leidinggevenden en de uitdagingen bij ontwikkeling
De percentages laten zien dat er nog te veel leidinggevenden zijn die zich niet voldoende verdiepen in de ontwikkeling van hun medewerkers. Ze weten niet wat die ontwikkeling in de weg staat.
Het perspectief van medewerkers:
ervaart geen belemmeringen voor leren en ontwikkelen, wat wijst op een positieve perceptie van de toegankelijkheid van L&D.
zegt dat andere activiteiten en werkzaamheden voorrang krijgen, wat suggereert dat tijd en prioriteitstelling een uitdaging kunnen zijn.
vindt dat het volgen van trainingen niet gekoppeld is aan hun carrièrepaden.
is niet of onvoldoende op de hoogte van de beschikbare opleidingen
weet niet of er budget is voor ontwikkeling.
vindt dat trainigen niet aansluiten bij werkzaamheden