Drempels en motivaties in L&D

Leren en ontwikkelen: het belang en de uitdagingen

Een toekomstbestendige leercultuur is essentieel, maar organisaties stuiten op diverse hindernissen en zien de dringende noodzaak tot ontwikkeling.

Ontdek resultaten

Belangrijkste inzichten

1. Meerderheid leert om baan beter te kunnen uitvoeren

Het is van groot belang om te begrijpen waarom medewerkers leren. Ontwikkelen om je werk (beter) te kunnen uitvoeren staat op 1. Maar bijna de helft leert ook 'omdat het leuk is'. Positief!

2. Tijd vinden voor leren is grootste uitdaging

Een cultuur van leren ontstaat niet vanzelf en er zijn genoeg drempels die zowel leidinggevenden als medewerkers ervaren. Tijd vinden voor leren bijvoorbeeld. Hoe zorg je ervoor dat je drempels weghaalt?

3. Bijna een derde nieuwe medewerkers stopt binnen een jaar

Een pijnlijk gegeven is het vroegtijdige vertrek van nieuwe medewerkers. Dit gebeurt helaas maar al te vaak: zonde! Wat zorgt er toch voor dat deze medewerkers binnen een jaar alweer genoeg hebben van een organisatie?

Motivatie voor leren en ontwikkelen?

Meer dan de helft van de medewerkers leert om hun taken beter uit te kunnen voeren. Ongeveer een kwart leert juist verplicht of vindt dit niet belangrijk.

Ontdek meer

De motivatiefactoren bij leren en ontwikkelen

Redenen voor medewerkers om te leren en te ontwikkelen:

0%

Om mijn huidige functie beter uit te kunnen oefenen.

0%

Omdat ik het leuk vind.

0%

Om voorbereid te zijn op de toekomst.

0%

Om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

0%

Om bij te blijven met marktontwikkelingen.

0%

Om een aantrekkelijke werknemer te blijven voor mijn huidige/een nieuwe werkgever.

0%

Omdat mijn werkgever dat van mij vraagt.

0%

Ik vind leren en ontwikkelen niet belangrijk.

0%

Anders.

Het perspectief van leidinggevenden:

0%

geeft aan dat het volgen van trainingen niet gekoppeld is aan de carrièrepaden van medewerkers, wat de grootste drempel vormt.

0%

ervaart dat andere activiteiten of werkzaamheden prioriteit krijgen boven leren en ontwikkelen.

0%

is zich niet bewust van belemmeringen die het leren en ontwikkelen in de weg staan.

0%

wijst op andere specifieke problemen zoals moeite met het motiveren van medewerkers.

0%

meent dat onbekendheid van medewerkers met beschikbare leerinhoud in de weg staat.

Leidinggevenden en de uitdagingen bij ontwikkeling

De percentages laten zien dat er nog te veel leidinggevenden zijn die zich niet voldoende verdiepen in de ontwikkeling van hun medewerkers. Ze weten niet wat die ontwikkeling in de weg staat.

Medewerkers en de uitdagingen bij ontwikkeling

Hoe ziet dit eruit vanuit het perspectief van de medewerker? Medewerkers ervaren minder uitdagingen dan leidinggevenden doen. Een kwart ervaart zelfs helemaal geen belemmeringen.

Ontdek meer

Het perspectief van medewerkers:

0%

ervaart geen belemmeringen voor leren en ontwikkelen, wat wijst op een positieve perceptie van de toegankelijkheid van L&D.

0%

zegt dat andere activiteiten en werkzaamheden voorrang krijgen, wat suggereert dat tijd en prioriteitstelling een uitdaging kunnen zijn.

0%

vindt dat het volgen van trainingen niet gekoppeld is aan hun carrièrepaden.

0%

is niet of onvoldoende op de hoogte van de beschikbare opleidingen

0%

weet niet of er budget is voor ontwikkeling.

0%

vindt dat trainigen niet aansluiten bij werkzaamheden

Schokkend aantal nieuwe medewerkers stopt in 1 jaar

Zonde, maar waarom stoppen zoveel medewerkers? Zijn ze ontevreden over de functie, de cultuur of het salaris?

Ontdek meer

27%

van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt gemiddeld binnen 12 maanden.

In deze how-to gids leer je de drie belangrijkste pijlers van een onboardingsprogramma kennen en de vijf voornaamste succesfactoren. Zo zorg je na het lezen met gemak voor een succesvolle onboarding!

Ontdek meer ↗

Hoe leren medewerkers het liefst? En wat maakt hen tevreden?

Bekijk het volgende hoofdstuk >>

Blijf voorop lopen in jouw vakgebied met de L&D-nieuwsbrief!

Schrijf je in ↗

Designed with your future in mind.

LinkedIn Instagram

www.studytube.nl