Belangrijkste inzichten
1. Groeiend vertrouwen in L&D
In 2024 is 61% van de HR-professionals tevreden over de aandacht voor L&D binnen hun organisatie, 8% meer dan het jaar ervoor. L&D wordt dus steeds vaker als een cruciaal onderdeel van organisatieontwikkeling gezien.
2. L&D vast onderdeel bij beoordeling
Circa 70% van de organisaties heeft leren en ontwikkelen geïntegreerd in de beoordelingscyclus. Een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar! Zien we eindelijk erkenning van ontwikkeling als kerncomponent van medewerkersevaluaties?
3. Meer regie bij medewerker
Als het aan een meerderheid (67%) van de HR-professionals ligt, komt de regie over ontwikkeling steeds meer bij de medewerkers te liggen. Een duidelijke verschuiving naar behoeftegericht leren.
HR-professionals steeds vaker tevreden
HR-professionals zijn in steeds grotere mate tevreden over de aandacht die hun organisatie besteedt aan leren en ontwikkelen. In 2023 was 53% tevreden, dit jaar is dat gestegen naar 61%.
Zeer tevreden - 2024
Zeer tevreden - 2023
7 op de 10
Bij ongeveer 7 op de 10 organisaties is L&D een vast onderdeel van de beoordelingscyclus en ten opzichte van 2023 hebben meer medewerkers concrete leer- en ontwikkeldoelstellingen.
De sterke voorkeur van 64% van Gen Z om onder werktijd te leren tegenover slechts 37% van de babyboomers, signaleert een verschuiving in werk-leerdynamieken die organisaties niet kunnen negeren.
Prof. dr. Nick van Dam, Hoogleraar Nyenrode Business Universiteit en IE Business School Madrid.
Tijdbesteding L&D
Hoeveel uur mag een medewerker onder werktijd per maand besteden aan zelfstudie en het volgen van trainingen (exclusief learning on the job)? In 2024 is dit volgens HR-professionals:
0-4 uur
4-8 uur
8-12 uur
12-16 uur
16 uur of meer
Dat staat bij ons niet vast
Weet ik niet
Leerdoelstellingen en gevolgen
Als ik als medewerker mijn leerdoelstellingen niet haal, heeft dat directe gevolgen:
Zeer oneens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Eens
Zeer eens
Weet niet
60% van de werknemers ziet de vrijheid om hun L&D-budget zelf te beheren als een positieve kans. Dit laat zien dat ze meer controle willen over hun eigen leerproces en het benadrukt hoe belangrijk het is dat ze hun eigen ontwikkelingsrichting kunnen kiezen.
Prof. dr. Nick van Dam, Hoogleraar Nyenrode Business Universiteit en IE Business School Madrid.
Regie bij medewerker
67% is het (helemaal) eens dat de regie van leren en ontwikkelen steeds meer bij de medewerkers komt te liggen.